Magazine maken:
dit is hoe je het aanpakt

Onze werkwijze
Leestijd: 5 min
Time to read

De geur die vrijkomt als je ‘m openslaat. Het knisperende geluid als je het omslaat. De beschrijving lijkt een scene uit een ASMR-opname, maar we hebben het hier over een kakelvers gedrukt magazine. Het perfecte middel om online en/of offline je verhaal te vertellen. Het is de uitgelezen gelegenheid om een werkjubilieum te vieren, je medewerkers te informeren of in te zetten als promotiemiddel. Een magazine maken vraagt om strakke coördinatie, een duidelijk thema en redactionele formule. Voor het concept en ontwerp van je toekomstige magazine ben je bij Studio Piraat aan het juiste adres.

Waarom een zakelijk magazine maken?

Digitale media wordt steeds belangrijker. Door smartphones ben je slechts één klik verwijderd van interactie met je ideale klant. Maar daarin ben je niet alleen: dagelijks krijgen onze hersenen een enorme lading aan foto's, video's, posts, advertenties en podcasts te verwerken. Prikkels die zorgen voor een oververmoeid brein en waardoor het lastig wordt om op te vallen in de online jungle. Daarnaast is een magazine een perfecte aanvulling op je online middelen, waardoor je crossmediaal communiceert.

Een zakelijk magazine…

  • Versterkt je merk offline
  • Biedt een welkome afleiding in de online jungle
  • Zorgt voor extra merkbeleving en attentiewaarde
  • Levert extra naamsbekendheid, loyaliteit en extra omzet op

Afhankelijk van je doel en het gewenste resultaat is een magazine maken een welkome afwisseling in je marketingmix. We vertellen hieronder hoe je start.

Hoe start je met het (laten) maken van een magazine?

Stap 1: Bepaal je doel en doelgroep

Voordat je magazine klaar is voor de persen van de drukkerij, is het eerst belangrijk dat je je doel bepaalt. Gaat het om een eenmalige jubileum-uitgave voor intern gebruik, of wil je maandelijks (of misschien wel wekelijks) je ideale klant inspireren? Bepaal het doel, de frequentie en wie je doelgroep is.

Stap 2: Bepaal het thema

Houd het thema van je magazine afgebakend. Ook al bespreek je verschillende onderwerpen binnen je magazine, zorg dat alle artikelen raakvlak hebben met het hoofdthema.

Stap 3: Leg de redactionele formule vast

Zonder fundering zakt een gebouw als een kaartenhuis in elkaar. Nu je weet wie de doelgroep, wat het doel en thema is, wordt het tijd om dit vast te leggen in de redactionele formule. Welke onderwerpen komen aan bod? Wat wordt de look and feel van het magazine en de tone of voice? Dit kun je eigenlijk vergelijken met een huisstijlhandboek voor magazines. Het geeft houvast en is het fundament van je magazine.

Stap 4: Bepaal de technische specificaties

Tijd om het functionele ontwerp te bepalen: hoeveel bladzijden beslaat het magazine? Welke papiersoort wordt gebruikt en hoe groot is de oplage? Hoe groter de oplage, hoe lager de kosten per magazine doorgaans zijn. Geef je een commercieel blad uit waarbij advertenties je verdienmodel zijn? Dan wil je je advertentie-inkomsten afwegen tegen de kosten per gedrukt magazine.

Stap 5: Het ontwerp

Tijd om de ideeën te visualiseren. In deze stap wek je je magazine tot leven. De inhoudsopgave wordt bepaald, de beelden geschoten en de teksten geschreven. Onze ontwerper geeft tips om jouw magazine in de schijnwerpers te zetten:

  1. De cover moet uitnodigen om door het magazine te bladeren. Combineer een groot coverbeeld met een aantal 'streamers', een soort highlights over de inhoud van magazine, waardoor de lezer als het ware het blad in wordt gezogen.
  2. Zorg voor consistentie: ondanks dat je verschillende onderwerpen aansnijdt, wil je de paginering, kleuren, titels, lettertypen en opbouw consistent houden.
  3. Wissel visuele elementen af en speel met verschillende rubrieken: denk aan interviews, verhalen, onderzoeken en eventueel advertenties.
  4. Houd rekening met de aandachtsspanne van de lezer: bouw ‘rustmomenten’ in met bijvoorbeeld advertorials.
  5. Gebruik ‘functioneel wit’: witregels om de ogen de kost te geven en de leesbaarheid te vergroten.
  6. Een succesvol magazine roept emoties op. Ontroer, gebruik humor of snijd controversiële onderwerpen aan om een emotie los te krijgen van de lezer. Je lezers onthouden die informatie beter.
  7. Zorg voor voldoende contrast tussen de achtergrondkleur en de kleur van de letters. Vermijd letters op beelden zoveel mogelijk, zodat je de leesbaarheid bevordert.
  8. Gebruik per onderdeel maximaal twee tot drie kleuren op de hele pagina.
  9. Zorg voor voldoende regelafstand: houd minimaal 1mm snijruimte aan en plaats de teksten in twee kolommen per A4’tje.
  10. Laat een designer meekijken met het concept en ontwerp van je magazine zodat jouw ideeën visueel tot z’n recht komen. Zodra het ontwerp klaar is is je magazine klaar voor de persen van de drukker.

Magazine laten maken door Studio Piraat?

Jij als hoofdredacteur op de grote stoel, onze merkstrateeg en designers die jouw ideeën tot leven wekken. Wil je je lezers prikkelen, online communicatie versterken met offline middelen? Versterk je merk met een magazine. Onze designers bijten zich vast in de materie van jouw organisatie - zodat ze tot in de kern je boodschap begrijpen. Ze stellen vragen, onderzoeken, en graven nóg dieper.

We werken vanuit de inhoud, begrijpen deze en leggen de link met je merk. Hierdoor vertalen we jouw hersenspinsels tot een magazine die aansluit op jouw merk en identiteit. Maak je merk opMERKelijk met een eigen magazine.

Zo pakken we het aan:

  1. Briefing
  2. Onderzoek
  3. Concept
  4. Ontwerp
  5. Technische realisatie
  6. Oplevering

Op het gebied van magazines kunnen we onder andere het volgende betekenen:

  • Bedrijfsmagazines
  • Product-magazines
  • Personeelsmagazines
  • Magazines met onderzoeken binnen de branche
  • Commerciële magazines
  • Editorials
  • Jubileum-edities
  • Innovatie-magazines
  • Jaarverslagen Jouw merk wordt ons merk, van hulpvraag tot realisatie.

Benieuwd hoe we jouw merk samen versterken?

Veel gestelde vragen over magazines

Wat kost het om een magazine laten maken?

Dit is afhankelijk van je doel, hoeveelheid informatie en complexiteit Op basis hiervan maken wij een passende begroting.

Werkt een magazine voor mijn bedrijf?

Wil jij bij je ideale klant opvallen, online middelen versterken met offline communicatie, informatie delen en inspireren? Dan is het antwoord ja.

Welk type magazine past bij mijn organisatie?

Een magazine maak je met een reden: om het werkjubilieum te vieren, als aanvullend middel op online campagnes of als los verdienmodel. Afhankelijk van je doel, wordt het type magazine bepaald. We helpen je met het concept, de redactionele formule en ontwerp. Onze ontwerper zorgt dat jouw kennis en kunde wordt omgezet in een prikkelend magazine voor de juiste doelgroep en maken ‘m klaar voor de persen van de drukkerij. Neem contact op met onze specialisten en laat je adviseren.