Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad 2018
Laat je ware gezicht zien
Een Europese titel, waar wereldwijd de ogen op worden gericht, vraagt om een identiteit die verbindt, schaalbaar is en in één oogopslag werkt. Wij kregen de vraag om Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad 2018 te voorzien van een herkenbare en enthousiaste merkidentiteit, van visuele taal tot digitale doorvertaling en rollout-richtlijnen voor partners.

De kans
Wat is de Culturele Hoofdstad?
In 2018 vertegenwoordigde Leeuwarden Nederland als culturele hoofdstad. Sinds de jaren ’80 zet Europa jaarlijks steden in de schijnwerpers om het gedeelde karakter van Europese cultuur voelbaar te maken. Tegenwoordig dragen twee steden in Europa per jaar die titel. Het programma is breed, internationaal en publieksgericht. Van lokaal talent tot grote festivals. Dit vroeg om één helder gezicht dat al die verhalen geloofwaardig bundelt.



Strategie
Eén gezicht dat vele stemmen draagt
We vertaalden het uitgangspunt “laat je ware gezicht zien” naar een strategisch merkhaakje: een gezamenlijk cultureel gezicht voor Friesland: inclusief, uitnodigend en eenvoudig te adopteren door tientallen stakeholders en het publiek. Zo ontstond een modulair raamwerk dat campagnes, partners en programmalijnen onder één paraplu brengt, met duidelijke regels voor consistent gebruik in print, outdoor en digitaal.

Visuele identiteit
Het masker dat ons samenbrengt
Cultuur is voor iedereen. Met die gedachte hebben we het logo en het stijlsysteem ontworpen met directe herkenning en moeiteloze toepassing. Zo vangt het de veelzijdigheid en ambitie van Leeuwarden als culturele stad, en sluiten aan op Iepen Mienskip, het Friese idee van een gemeenschap die zich actief opent naar de buitenwereld. De heldere stijl vormt een consistente basis waarin makers en partners hun eigen verhaal kwijt kunnen. Zes basiskleuren geven de stijl adem: ze staan voor openheid en transparantie, én voor aandacht voor elkaars identiteit en diversiteit. Zo ontstaat een toegankelijke, gebruiksvriendelijke stijl die voor iedereen werkt. Van poster tot podium en van social tot signage.




Resultaat
Een Culturele Hoofdstad met een kleurrijke, toegankelijke identiteit met internationale uitstraling die on- én offline eenduidig uitrolbaar is. De toolkit maakte snelle adoptie mogelijk; van festival-posters tot digitale assets. Daarnaast ontwikkelden we de website zodat de energie van het fantastische programma digitaal even sterk doorkomt. De identiteit won diverse prijzen. Waaronder het werd bekroond met goud op de Hiibrand Awards. De jury zei: "Een logo dat het de hele wereld uitnodigt om de unieke cultuur en visie van Leeuwarden te ontdekken en het de wereld door Friese ogen te laten zien." Een mooi stukje erkenning voor ons werk.




