We kennen er allemaal wel één: die ene collega die bij elke nieuwe presentatie helemaal losgaat. De teksten worden telkens langer, de stockfoto’s steeds minder origineel en slides steeds drukker. Bij elke gelegenheid worden er nieuwe elementen toegevoegd en inmiddels staat jouw server helemaal vol met presentaties die steeds verder af staan van jullie huisstijl.
En dat terwijl er kosten noch moeite zijn bespaard bij het maken van die huisstijl. Jullie hebben samen met een branding bureau zo je best gedaan en de regels zijn duidelijk vastgelegd in het brandbook. Maar waar is dat brandbook ook alweer opgeslagen.
Nou moet ik bekennen dat ik van nature een enorme fan ben van deze creatievelingen. Het zijn precies deze mensen die kleur geven aan het leven, en die moeten we allemaal koesteren. Maar in het geval van de bedrijfspresentatie is het een gevaarlijke combinatie.
Een goede PowerPoint- of Keynote-presentatie straalt namelijk rust uit. Door minimalisme en eenheid. Eenheid in typografie, kleurgebruik, vormen en beelden. Door een presentatie te geven met rustige slides krijgt de spreker echt de hoofdrol in het verhaal. En zo kan jij bij een nieuwe prospect of klant een sterke indruk achterlaten. Opvallen tussen alle anderen, consistent met het merk; die opdracht net wél binnenhalen.
Met een slide deck of PowerPoint-template zorg je ervoor dat alle medewerkers binnen jouw bedrijf gemakkelijk en efficiënt goed verzorgde presentaties in elkaar kunnen zetten. Van Crea Bea tot IT-Theo. Medewerkers krijgen genoeg vrijheid om zelf hun teksten en/of afbeeldingen toe te voegen, maar belangrijke stijlelementen niet aan te passen. Tegenwoordig is het merkenlandschap enorm competitief, en daarom het belang van consistentie in merkbeleving belangrijker dan ooit.