Rebranding

Onze werkwijze
Leestijd: 5 min
Time to read

Dateert de laatste keer dat een designer z’n handen aan je merk gebrand heeft nog uit de vorige eeuw? Staat je organisatie op het punt om te fuseren, verander je je bedrijfsnaam of lanceer je producten of diensten? Daar hoort een frisse huisstijl en merkpositionering bij.

Verandert je lichaam, dan laat je een nieuw pak aanmeten. Veranderen de bedrijfsactiviteiten of moet het imago worden opgepoetst? Daarvoor zet je rebranding in. Op deze pagina vertellen we meer over het rebranding-traject, wanneer het zinvol is en hoe het werkt.

Wat is rebranding?

Jouw organisatie neemt een unieke positie in binnen de markt. In een branding-traject ga je op zoek naar jouw onderscheidend vermogen en hoe je dit communiceert naar je doelgroep. Bij rebranding wordt ditzelfde traject doorlopen, waarbij je een nieuw imago of positie aanneemt binnen de markt. “We’re unfolding brands into remarkable ones" is ons credo en met je nieuwe brand neem jij een unieke positie in de markt in.

Wanneer is rebranding nodig?

  • Het imago van je organisatie heeft een flinke opdonder gehad. Na een koerswijziging in het huidige beleid, de organisatie of werkwijze wil je het imago oppoetsen en met een schone lei starten.
  • Je organisatie staat op het punt van overname of fusie. De nieuwe naam is bepaald en daarbij hoort een nieuwe merkpositionering bij.
  • Je slaat met je producten, diensten of organisatie een nieuwe weg in. En bij die nieuwe strategie, hoort een nieuw merk.
  • De laatste keer dat iemand zich heeft bezig gehouden met merkpositionering binnen je bedrijf, stamt nog uit het Flintstones-tijdperk. Tijd om een bezem door je huidige merk te halen en iets te ontwikkelen dat past bij je moderne organisatie van nu.
  • Gaandeweg ben je de missie en visie uit het oog verloren en is je merk het ondergeschoven kindje in je organisatie. Tijd voor een duidelijke focus en bouwen aan je merk.

Hoe gaat een rebranding-traject in z’n werk?

Stap 1: Brand discovery

Jouw merk wordt ons merk, van hulpvraag tot realisatie. Want een goede samenwerking begint met een goede klik. Samen krijgen we de vraag scherp en bepalen we het einddoel.

Stap 2: Brand creation

Merken van morgen communiceren vanuit de inhoud. We verdiepen ons daarom met op maat gemaakte onderzoeken, branding sessies en gesprekken. We stellen kritische vragen. Het resultaat? Een vlijmscherpe merkstrategie. Dit geeft jouw merk houvast en is onze basis voor het creatieve proces. Strategie en ontwerp gaan hier hand in hand. Vanuit de merkstrategie worden krachtige concepten voor de visuele identiteit of campagne ontwikkeld. Zo creëren we samen een overtuigende merkbeleving.

Stap 3: Brand management

Consistentie is belangrijk in de opbouw van een sterk en betekenisvol merk. We geven alle tools die je nodig hebt om zelfstandig merkspecialist te zijn van jouw merk. Denk aan een merkpaspoort, brandguide en templates. Zo is onze expertise altijd in de buurt - ook als we even niet aanwezig zijn.

Stap 4: Brand communication

De regels voor een consistent merk zijn opgesteld - tijd om het in de praktijk te brengen. We laten de rest van de wereld (of in ieder geval jullie ideale klant) kennismaken met jullie nieuwe identiteit. Denk aan de rebranding op de website, het maken van een animatie, magazine of infographic.

Stap 5: Brand activation

Meer uit je merk halen en de juiste doelgroepen aanspreken? Met een marketing- en  implementatieplan bepalen we wie je aanspreekt en met welke middelen.

De voordelen van een rebranding voor jouw merk

  • Je hebt duidelijk op papier waarom je doet wat je doet
  • Het geeft je medewerkers en freelancers duidelijke handvatten op het gebied van communicatie- uitingen
  • Je straalt eenheid en consistentie uit met je merk
  • Je vergroot de herkenbaarheid op het gebied van beeld en tekst
  • Je hebt grip op de ervaring van (potentiële) klanten
  • Je bewaakt en versterkt je merk

Een rebranding-traject starten met Studio Piraat

Heb je een duidelijke visie maar krijg je het niet goed overgebracht naar je medewerkers? Raak je net niet de juiste snaar bij potentiële klanten en wil je je herkenbaarheid van je merk vergroten? Onze specialisten bijten zich vast in de materie - zodat ze tot in de kern je boodschap begrijpen. Dat doen we door vragen te stellen, te onderzoeken en doorvragen.

Doordat we werken vanuit de inhoud, deze begrijpen en linken met je merk, sluit je visuele boodschap aan op waar jouw organisatie voor staat. Een visuele vertaling is namelijk de volgende stap naar een sterke en complete merkbeleving. Het resultaat hiervan is een brandbook dat jouw merk versterkt.

Zo pakken we het aan

  1. We plannen een kennismaking waarin wensen worden besproken en doelen worden geformuleerd.
  2. Aan de hand van de kennismaking, doelen en aangeleverde documenten gaan we aan de slag om het onderzoek te starten en het plan van aanpak te bepalen.
  3. In deze stap wordt de basis van je nieuwe merk gelegd. Tijdens een interactieve sessie gaan we aan de slag met de merkstrategie aan de hand van de huidige naam en archetype.
  4. Vanuit de merkstrategie gaan we verder met de visuele merkidentiteit. Aan de hand van een concept geven we een schetsmatige doorkijk naar mogelijke toekomstige middelen.
  5. Je merk staat: nu gaan we aan de slag met het brand management waaruit een brandbook en beeldconcept ontstaat.
  6. Zodra de rebranding rond is, wordt het doorgevoerd in alle (online en offline) communicatie-uitingen.

Op basis van je doelen en wensen kunnen we je helpen bij het uitdragen van je merk via andere kanalen. Denk hierbij aan de opzet en begeleiding van campagnes en de inzet van verschillende online middelen. Jouw merk wordt ons merk, van hulpvraag tot realisatie. Samen komen we tot de kern en maken we je organisatie opMERKelijk. Benieuwd hoe we jouw merk samen versterken met rebranding?

Veel gestelde vragen over rebranding

Wanneer kiezen voor rebranding?

Heeft je imago een deuk opgelopen, sta je op het punt om te fuseren of wordt het tijd om je merk nieuw leven in te blazen? Met onze aanpak geven we inhoud, betekenis en identiteit aan je (nieuwe) merk.

Wat kost het om te rebranden?

Het recept van een salade kost je misschien 10 minuten tijd, terwijl een volledig kerstdiner koken je de hele dag kost. Dat geldt ook voor de rebranding. Is er al een bestaande merkidentiteit en kunnen vooral je grafische elementen een opfrisbeurt gebruiken? Of wil je een compleet nieuw imago in de markt zetten? Afhankelijk van de wensen en complexiteit maken we hiervoor een prijs op maat.

// Smooth Scroll