Grafische vormgeving

Onze werkwijze
Leestijd: 3 min
Time to read

Elke dag worden we overspoeld met allerlei (marketing)boodschappen. Van de retailer in het winkelcentrum met schreeuwerige reclameborden tot je social feed die overstroomt met een continue stroom aan allerlei nieuws. Gelukkig bereikt slechts een klein deel van die prikkels onze hersenen bewust. Daardoor kunnen we onze focus behouden. Merken hebben hierdoor een grote uitdaging: opvallen in de massa. En bij de juiste personen. Met de juiste grafische vormgeving word je de flamingo onder de grijze duiven.

Wat is grafische vormgeving?

Om op te vallen, moet je de juiste snaar raken van je ideale klant. Dat doe je met pakkende teksten, het juiste lettertype, beelden en vormen. Grafische vormgeving - ook wel graphic design genoemd - laten deze elementen samenkomen om de juiste emotie op te roepen.  Grafische vormgeving kun je inzetten voor on- en offline uitingen: van de vormgeving van een catalogus tot het ontwerp van een website.

Met welk doel ga je aan de slag met grafische vormgeving?

Grafische vormgeving kun je voor allerlei doelen inzetten. Verhoog bijvoorbeeld de naamsbekendheid met dynamische online advertenties, vergroot de herkenbaarheid van je merk met een huisstijl die aanspreekt, maak van je catalogus een klantmagneet en laat je website het werk voor jou doen - in plaats van andersom. Met een grafisch ontwerp dat werkt.

Veel merken schakelen te laat een grafisch vormgever in. Bijvoorbeeld wanneer een website al in ontwikkeling is of wanneer de inhoud van de online campagne de deur uitgaat. Je haalt juist het meeste uit jouw boodschap, campagne of uiting als je een grafisch designer vanaf het allereerste moment betrekt bij jouw plannen.  Deze vormgever helpt jou namelijk bij het creëren van je merkidentiteit en bepaalt - op basis van de eigenschappen van je merk - de uitstraling en de visuele identiteit.

Op die manier sluit jouw merk beter aan en val je op bij de juiste personen. Daarmee wordt je merk opgeMERKT. Op het gebied van grafische vormgeving kunnen we je helpen met de volgende zaken:

  • Visuele identiteit van je merk creëren
  • De aandacht trekken of je doelgroep informeren met animaties en infographics
  • De naamsbekendheid verhogen met het uitwerken van visuele campagnes
  • De juiste doelgroep aanspreken met wervende designs voor websites, social media en andere online uitingen

Van 3D animaties en infographics naar webdesign of de vormgeving van een catalogus: maak kennis met onze vormgevers en daag ze uit met jouw idee.

Zo pakken we een traject in grafische vormgeving aan

1. Briefing

Je hebt contact met ons opgenomen en wij vinden het belangrijk om dieper in te gaan op jouw wensen, eisen en behoeften in een persoonlijk gesprek. Tijdens deze briefing bepalen we het doel van het graphic design en bespreken de belangrijkste zaken.

2. Onderzoek

Om jouw boodschap goed over te brengen, is het belangrijk dat we jouw organisatie leren kennen alsof het ons eigen bedrijf is. In deze fase gaan we onderzoeken. Onze vormgevers gaan aan de slag zodat ze de kern van jouw boodschap begrijpen. Door vragen te stellen, (de doelgroep) te onderzoeken en nóg meer vragen te stellen. Daarnaast brengen we in kaart wat er nu al is: is er al een duidelijke merkpositionering of merkpaspoort of kunnen we daarbij helpen?

3. Concept

Tijd om over te gaan op actie. Er wordt een concept gemaakt op basis van de geleverde input en we maken verschillende voorstellen gemaakt waaruit je kan kiezen.

4. Ontwerp

Bij grafische vormgeving is het niet alleen belangrijk dat het ontwerp er goed uitziet, maar dat het ook de goede boodschap uitdraagt, de lezer prikkelt en de juiste snaar raakt.

5. Technische realisatie

Een feedbackronde, hier en daar wat bijschaven: het is allemaal onderdeel van het proces. Zodra alle partijen helemaal tevreden zijn over de vormgeving, wordt de technische realisatie uitgevoerd. Het design wordt doorgestuurd naar de websitebouwer of naar de persen van de drukkerij.  

6. Oplevering

Het grafisch ontwerp wordt opgeleverd en uitgerold. Klaar om op te vallen met het opvallende én functionele design.

Grafische vormgeving door Studio Piraat

Wij zijn meer dan alleen grafisch vormgevers. Wat hebben grote merken zoals Nike, Spotify en Mac Donald’s met elkaar gemeen? Een ijzersterke merkstrategie, een duidelijke positie in de markt en communicatie die daar naadloos op aansluit. Jij legt bij het zien van een grote gele 'M' direct de link met de fastfoodketen. En dat wil je (in het klein) ook bereiken met jouw merk: herkenbaarheid en een doelgroep die precies weet waar je voor staat.

Van strategie tot uitvoering: samen bouwen we je merk op en communiceren we het naar de juiste doelgroep. We werken vanuit de inhoud, begrijpen deze en leggen de link met je merk. Hierdoor vertalen we jouw hersenspinsels tot een design dat aansluit op jouw merk en identiteit. Van merkpositionering tot het maken van een grafische vormgeving voor websites: wij maken je merk opMERKelijk.